Arama Motorları Nasıl Çalışır?

arama motorları nasıl çalışır
SEO ya ilgi duyanların veya seo uzmanı olmak isteyenlerin öncelikle arama motorlarının çalışma sistematiğini incelemeleri gerekmektedir.

SEO ya ilgi duyanların veya seo uzmanı olmak isteyenlerin öncelikle arama motorlarının çalışma sistematiğini incelemeleri gerekmektedir. Arama Motorlarının işlem prosedürü 4 bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler, tarama, indexleme, alaka düzeyi (ilinti) ve sıralamayı hesaplama ve sonuçları sunmadır.

Tarama ve İndexleme

World Wide Web i yani internet i büyük bir kentin metro sistemindeki duraklardan oluşan bir ağ olarak hayal edin. Her durakta kendisine özgün bir döküman bulunmaktadır (genelde bir web sayfası, bazen pdf, jpeg veya başka bir dosya). Arama motorları, bütün şehirdeki durakları taramak için en uygun yolları ararlar ki bunun da internetteki karşılığı linklerdir.

İnternetteki link yapısı, web de var olan bütün sayfaları birbirine bağlamayı sağlar. Linkler ile arama motorları, crawler veya spider adı verilen otomatik robot tarayıcılar ile milyonlarca web sitesine ulaşırlar.

Arama motoru robotlarının bir sayfaya ulaştığında yaptığı bir sonraki işlem, arama sorgularında gösterilmesi için o sayfayı kodlama yapısıyla birlikte gelişmiş sabit disklerde barınan kendi veri tabanlarına kaydetmektir. Bu noktada şunu da belirtmekte fayda var ki, arama motorları bütün dünyaya dağılmış, saniyenin onda biri zarfında milyonlarca web sayfasını indirip saklayabilecek çok gelişmiş veri merkezlerine sahiptirler. Bu sayede binlerce bilgisayardan oluşan bu veri merkezleri, bir arama yapıldığında çok kısa bir sürede kendi veri tabanlarından çektikleri sonuçları internet kullanıcılarına sunarlar.

Cevapları Sunmak

Bir internet kullanıcısı arama motorunda bir sorgulama yaptığında, arama motoru veri tabanında bulunan milyonlarca döküman arasından şu 2 işlemi yapar: ilk olarak aranılan anahtar kelime ile alakalı bulduğu dökümanları ayırır, ikinci olarak ta bu sonuçları önemlilik derecesine göre sıralar. Yani bu işlem sırasında, ilintililik ve önemlilik iki önemli faktördür.

İlintililik, demek o web sayfasında ilgili anahtar kelimenin geçiyor olması demek değildir. İnternet in ilk yıllarında arama motorları buna göre sonuçlarını sunuyordu ama çıkan sonuçlardaki yanlışlıklar, arama motorlarını daha gelişmiş teknikleri keşfetmeye itti. Günümüzde, ilinti (alaka) düzeyini yüzlerce faktör belirlemektedir ki pek çoğunu sitemizde paylaşacağız.

Önemlilik ise alakalı web sayfalarını sıralamakta kullanılmaktadır. Arama motorları için bir sitenin önemli olması popülerliği ile belirlenebilmektedir. Temel olarak bir site ne kadar popüler ise, o sitenin sahip olduğu içerikte o kadar değerlidir.

Tanrıya şükürler olsun ki ilinti ve popülerliği ölçmek için arama motorları manuel el ile saatlerce işlem yapmak yerine matematiksel işlemlerden oluşan gelişmiş algoritmalar kullanmaktadırlar. Bu algoritmalar yüzlerce değişken faktörü hesaplayarak sıralamaların oluşmasını sağlarlar.

Peki Arama Motoru Pazarlamasında Nasıl Başarı Sağlayabilirim?

Arama motorlarının algoritmaları ilk bakışta oldukça karmaşık görünebilir ve internet kullanıcılarına daha yüksek sıralamalar elde ederek arama motorlarından daha fazla trafik sağlamaları için çok az ipucu verirler. Ama yıllar süren çalışmalar ve testler sayesinde, arama motoru pazarlamasında başarılı olabilmek için sizlere benzersiz bir kaynak tanıtmak istiyorum.

Türkiye'nin bu alanda yazılmış ilk kitabı ödüllü best seller Seo Efendisi kitabının tanıtım yazısına gitmek için lütfen buraya tıklayınız. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder